Proefschriften Verpleegkunde

Nederlandse titel proefschriftEmergerende kennisopvattingen: het begrijpen van de praktijk van docenten
Engelse titel proefschriftEmerging epistemologies: making sense of teaching practice
Naam gepromoveerdeNiessen, Theo
Datum promotie30/11/2007
Linkedin-accountlinkedin.com
Researchgate-urlresearchgate.net
UniversiteitMaastricht University
Doctor is verpleegkundige (geweest)
  • Ja
(Co)promotorenProf. Dr. C.P.M. van der Vleuten & prof. dr. G.A.M. Widdershoven. Copromotor: dr. T.A. Abma
Samenvatting (Nederlands)

De Universiteit Maastricht geeft nieuwe docenten een ‘Introductiecursus Probleem Gestuurd Onderwijs (PGO) voor nieuwe medewerkers’. Deze cursus biedt docenten een open gespreksruimte om eigen verworven inzichten over leren en onderwijzen te plaatsen tegenover/naast de ideeën van het PGO. In het proefschrift wordt de evaluatie van de introductiecursus middels de Responsieve Evaluatie beschreven en het parallel aan deze evaluatie ontwikkelde enactivistische kader om de ervaringen van medewerkers, ontwikkelaars en trainers te begrijpen. Dit kader vertrekt vanuit de idee dat kennisopvattingen belangrijk zijn om het gedrag van docenten beter te kunnen begrijpen.

Proefschrift (Engels) PDFProefschrift-Niessen-T.pdf