Proefschriften Verpleegkunde

Nederlandse titel proefschriftVerbeter de essentiële verpleegkundige zorg! De reis naar het bevorderen van een op bewijs gebaseerde leercultuur voor kwaliteitsverbetering
Engelse titel proefschriftIMPROVE fundamental nursing care! The journey towards facilitating an evidence-based quality improvement learning culture
Onderwerp(en)
  • Leiderschap
  • Intensieve zorg
  • Langdurige zorg
Naam gepromoveerdeGiesen, Jeltje
Datum promotie17/09/2025
Linkedin-accountlinkedin.com
Researchgate-urlresearchgate.net
UniversiteitRadboud University
Doctor is verpleegkundige (geweest)
  • Ja
(Co)promotorenProf. Hester Vermeulen, Dr. Getty Huisman-de Waal, Dr. Anneke van Vught, Dr. Marjolein Berings
Samenvatting (Engels)

Healthcare is under increasing pressure due to an ageing population and staff shortages. Nurses can play a key role in delivering appropriate care. One way to achieve this is by fostering a learning culture in which quality improvement based on evidence-based practice (EBP) is central. This thesis shows that nurses need more time, resources, and accessible knowledge in order to effectively apply EBP. To support them in this endeavour, nursing interventions aimed at reducing pain have been mapped out, and the high and low value care list has been updated with recommendations for effective and ineffective care practices. In addition, a learning culture has been developed within several nursing teams, with the support of coaches, to facilitate quality improvements based on EBP. Leadership, supervision, and a safe working environment are crucial in this process. Moreover, involving patients through clear information and a personalised approach also plays a significant role. These insights can help support nurses in providing more future-proof care.

Samenvatting (Nederlands)

De gezondheidszorg staat onder toenemende druk door een vergrijzende bevolking en personeelstekorten. Verpleegkundigen kunnen een sleutelrol spelen in het leveren van passende zorg. Een manier om dit te bereiken is het stimuleren van een leercultuur waarin kwaliteitsverbetering op basis van evidence-based practice (EBP) centraal staat. Dit proefschrift laat zien dat verpleegkundigen meer tijd, middelen en toegankelijke kennis nodig hebben om EBP effectief toe te passen. Om hen hierin te ondersteunen, zijn verpleegkundige interventies gericht op pijnvermindering in kaart gebracht en is de lijst met Beter Doen en Beter Laten zorg geactualiseerd en uitgebreid. Daarnaast is binnen verschillende verpleegkundige teams, met ondersteuning van coaches, een leercultuur ontwikkeld om kwaliteitsverbeteringen op basis van EBP te faciliteren. Leiderschap, begeleiding en een veilige werkomgeving zijn in dit proces cruciaal. Bovendien speelt ook het betrekken van patiënten, door middel van duidelijke informatie en een persoonlijke benadering, een belangrijke rol. Deze inzichten kunnen helpen verpleegkundigen te ondersteunen bij het leveren van meer toekomstbestendige zorg.

Copyright
  • Uploading his/her dissertation and additional information the author agrees with publication on this website. The author should in advance obtain permission from any other copyright holders for publication on this site.
Proefschrift (Engels) PDFaio.016.07jeltjegiesenRUPdigi.pdf