Proefschriften Verpleegkunde

Nederlandse titel proefschriftStudies into the effectiveness of clinical audits as tool to improve hospital care
Engelse titel proefschriftStudies into the effectiveness of clinical audits as tool to improve hospital care
Onderwerp(en)
  • Verpleegkundig beleid
  • Leiderschap
Naam gepromoveerdeHut-Mossel, Lisanne
Datum promotie17/12/2025
Linkedin-accountlinkedin.com
Researchgate-urlresearchgate.net
Universiteithttps://research.rug.nl/en/publications/studies-into-the-effectiveness-of-clinical-audits-as-tool-to-impr/
Doctor is verpleegkundige (geweest)
  • Ja
(Co)promotorenProf. dr. R.O.B. Gans, Prof. dr. C.T.B. Ahaus, Dr. G.A. Welker
Samenvatting (Engels)

Hospitals are constantly striving to deliver better and safer care. Yet, a gap often exists between the best possible care and what patients receive. One important tool to bridge this gap is the audit: a systematic review of care quality. But how and why do audits sometimes succeed in improving the quality of care, and why do they sometimes fall short?
This dissertation shows that audits work best when healthcare professionals are genuinely engaged and take ownership. A sense of urgency is key. Audits that are driven from within, at the workplace, and supported by motivated professionals – the so-called “champions”- are far more likely to produce lasting improvements. Sharing results within teams and discussing them with leadership further strengthens their impact.
Audits are also valuable for medical residents. By completing a clinical audit, they build awareness of quality issues and develop leadership skills. A supportive learning environment –
marked by collaboration, shared responsibility, and inspiring role models among senior doctors – makes all the difference.
For junior doctors in training leading quality projects, credibility is crucial. Credibility grows by demonstrating expertise, actively involving other healthcare professionals, and fostering a strong sense of teamwork.
The main conclusion of this research: Quality improvement is not a one-time effort but a continuous learning process following a PDCA-cycle. When hospitals build a culture in which everyone feels responsible for quality, audits and improvement initiatives gain momentum – ultimately leading to better care for patients.

Samenvatting (Nederlands)

Ziekenhuizen werken continu aan betere en veiligere zorg. Toch bestaat er vaak een kloof tussen de best mogelijke zorg en de zorg die patiënten daadwerkelijk krijgen. Een belangrijk hulpmiddel deze kloof te overbruggen is de audit: een systematisch onderzoek naar de kwaliteit van zorg. Maar hoe en waarom werkt een audit soms wel, en soms niet, in het verbeteren van de kwaliteit van zorg?
Dit proefschrift laat zien dat audits vooral werken wanneer zorgprofessionals betrokken zijn en eigenaarschap ervaren. Urgentie speelt daarbij een grote rol. Vooral audits die van vanaf de werkvloer worden opgezet en gedragen door enthousiaste zorgverleners – de zogenaamde ‘champions’ – zorgen vaker voor blijvende verbeteringen. Het delen van resultaten in teams en het bespreekbaar maken met leidinggevenden versterkt dit effect.
Ook voor artsen in opleiding zijn audits waardevol. Door een ‘clinical audit’ uit te voeren ontwikkelen zij hun kwaliteitsbewustzijn en leiderschapsvaardigheden. Een stimulerende leeromgeving – gekenmerkt door samenwerking, gedeelde verantwoordelijkheid en inspirerend voorbeeldgedrag van ervaren artsen – maakt hierbij het verschil.
Voor jonge ziekenhuisartsen in opleiding die kwaliteitsprojecten leiden, is geloofwaardigheid cruciaal. Geloofwaardigheid groeit door expertise te tonen, artsen en verpleegkundigen actief te betrekken en samenwerking binnen het team te bevorderen.
De belangrijkste conclusie van dit onderzoek: Kwaliteitsverbetering is geen eenmalige actie, maar een continu leerproces. Wanneer ziekenhuizen samen bouwen aan een cultuur waarin iedereen zich verantwoordelijk voelt voor kwaliteit, krijgen audits en verbeterinitiatieven meer kracht – met als eindresultaat betere zorg voor de patiënt.

Copyright
  • Uploading his/her dissertation and additional information the author agrees with publication on this website. The author should in advance obtain permission from any other copyright holders for publication on this site.