Nederlandse titel proefschrift | Werkplek-Leerstijlen: Conceptualisering en Instrument Ontwikkeling voor de Verpleegkundige Beroepsgroep |
---|---|
Engelse titel proefschrift | On-the-Job Learning Styles: Conceptualization and Instrument Development for the Nursing Profession |
Promovendus | Berings, Marjolein |
Universiteit | Tilburg University |
Datum promotie | 04/10/2006 |
Promotores | P.R.J. Simons and R.F. Poell |
Linkedin-account | linkedin.com |
Researchgate-url | researchgate.net |
Abstract (Engels) | The purpose of this PhD research was to develop a better understanding of individual on-the-job learning processes in general and particularly for the nursing profession. We aimed to develop and validate an instrument to measure nurses’ on-the-job learning styles in such a way that the instrument (1) contributes to scientific knowledge on nurses’ on-the-job learning and (2) offers opportunities for nurses to improve their on-the-job learning in practice. On-the-job learning style is defined as the tendency to use a particular combination of implicit and explicit learning activities that a person can and likes to perform on the job. The person adapts the combination of learning activities to each situation differently. This particular combination is called the actualized learning strategy. On-the-job learning styles should be operationalized to include both mental and overt learning styles and both interpersonal and intrapersonal learning styles. For the development of our questionnaire, taking the practical goals into account, the scales of the questionnaire should contain items that: With this study, we gained insight into nurses’ on-the-job learning content and activity and their on-the-job learning styles that can be used by researchers to investigate the implications of nurses’ on-the-job learning for several other output variables. Further, it can be used by supervisors, HR professionals and continuing nursing educators or developers, as well as nurses themselves, to implement well suited intervention strategies, tailored to the individual nursing professional. |
Abstract (Nederlands) | Dit proefschrift gaat over werkplek-leerstijlen van verpleegkundigen. Al het leren van gediplomeerde verpleegkundigen staat centraal. Dit leren vindt voornamelijk plaats tijdens het verrichten van het alledaagse werk. We conceptualiseren het begrip leerstijlen de context van de werkplek en beschrijven hoe kennis hierover kan worden ingezet om het leren van werknemers te optimaliseren. Een werkplek-leerstijl wordt gedefinieerd als de neiging om een bepaalde combinatie van impliciete en expliciete leeractiviteiten te gebruiken, die een persoon kan en wil ondernemen op de werkplek. De persoon past deze combinatie van leeractiviteiten aan elke verschillende werkplek-leersituatie aan. Gebaseerd op leeractiviteiten en leerinhouden die we hebben gevonden in interview- en literatuurstudies hebben we een vragenlijst ontwikkeld. Deze vragenlijst, de Vragenlijst Werkplek-Leerstijlen van Verpleegkundigen (VWLV), is geconstrueerd volgens een situatie-respons design en meet het gebruik van verschillende leeractiviteiten in verschillende leersituaties, geoperationaliseerd als leerinhouden. Leren door ... Leren door samen te praten over … We hebben deze vragenlijst gevalideerd. De theoretische en empirische resultaten van deze studie hebben ons veel inzicht gegeven in het leren op de werkplek van verpleegkundigen en een vragenlijst opgeleverd om hun werkplek-leerstijlen te meten. Deze informatie kan worden gebruikt om de relaties tussen de verschillende manieren van het leren op de werkplek te onderzoeken met verschillende uitkomst variabelen, zoals werkeffectiviteit en patiënt tevredenheid. Hiermee kunnen afdelingshoofden en HR professionals in de gezondheidszorg goede interventiestrategieën implementeren om het leren op de werkplek te optimaliseren, aangepast aan de individuele verpleegkundige. |
Proefschrift downloaden (Engels) | proefschrift_marjoleinberings.pdf |