Nederlandse titel proefschrift | De balanceeract. Het ontwikkelen van nieuwe professionele rollen tegen een achtergrond van hoge verwachtingen en taaie praktijken |
---|---|
Engelse titel proefschrift | The balancing act. Developing new professional roles against a background of high expectations and tough practices |
Promovendus | Schothorst, Jannine van |
Gepromoveerde is verpleegkundige (geweest) | |
Universiteit | Erasmus Universiteit Rotterdam |
Datum promotie | 01/12/2022 |
Promotores | Promotoren: prof. dr. A. A. de Bont & prof. dr. C.G.J.M. Hilders. Copromotoren: dr. I. Wallenburg & dr. J.W.M. Weggelaar-Janssen |
Linkedin-account | linkedin.com |
Researchgate-url | researchgate.net |
Abstract (Engels) | Dutch healthcare has to deal with significant challenges in healthcare delivery and financial sustainability due to the growing ageing population, mounting social and healthcare needs and the increasing complexity of care, combined with rising shortages in nursing and medicine. This has led to a national focus on the possibilities of reorga- nizing healthcare practices, including deploying professionals differently, reallocating professional tasks and differentiating professional roles. Meanwhile, healthcare profes- sionals feel the need to further develop their profession, distinguishing their knowledge and expertise from others to protect and enhance their domain. However, professional role development is often initiated top-down at a national policy level, designed by expert committees and rolled out over the professions. Several studies show that this approach is problematic. Role distinctions are heavily debated, are complex to define or once defined, lack guidelines on how to implement and differentiate the roles in daily professional practice. Although the value of differentiation is widely recognized, it is not clear how it should be done within professions and be embedded in daily organizational practice. We need to investigate the microprocesses of professional role development in healthcare organizations to deepen insight into the process and actors who influence it. See dissertation for the complete summary. |
Abstract (Nederlands) | De Nederlandse gezondheidszorg heeft te maken met grote uitdagingen op het gebied van zorgverlening en financiële houdbaarheid als gevolg van de toenemende vergrijzing van de bevolking, de toenemende sociaal-maatschappelijke behoefte en zorgvraag en de toenemende complexiteit van de zorg, in combinatie met toenemende tekorten in verpleging en medische hulpverlening. Dit heeft geleid tot landelijke aandacht voor de mogelijkheden om zorgpraktijken te reorganiseren, zoals het anders inzetten van professionals, het toepassen van taakherschikking en functiedifferentiatie. Tegelij- kertijd voelen zorgprofessionals de behoefte om hun vak verder te ontwikkelen, hun kennis en expertise te onderscheiden van anderen om hun domein te beschermen en te versterken. Professionele rolontwikkeling wordt echter vaak top-down op nationaal beleidsniveau geïnitieerd, ontworpen door commissies van deskundigen en uitgerold over de beroepsgroepen. Verschillende studies tonen aan dat deze aanpak problema- tisch is. Onderscheiden professionele rollen zijn hevig bediscussieerd en moeilijk te definiëren of, eenmaal gedefinieerd, ontbreken richtlijnen voor het implementeren en differentiëren van de rollen in de dagelijkse beroepspraktijk. Hoewel de waarde van dif- ferentiatie algemeen wordt erkend, is het niet duidelijk hoe dit binnen beroepen moet worden gedaan en in de dagelijkse praktijk van zorgorganisaties moet worden ingebed. Het is belangrijk om op microniveau het proces van professionele rolontwikkeling te onderzoeken om inzicht te krijgen in het proces en de (rol van) actoren die dat proces beïnvloeden. Zie proefschrift voor de volledige samenvatting. |
Proefschrift downloaden (Engels) | Proefschrift-van-Schothorst-J.pdf |