Nederlandse titel proefschrift | Verpleging in langdurige institutionele zorg |
---|---|
Engelse titel proefschrift | Nursing in long-term institutional care: An examination of the process of care |
Promovendus | Tuinman, Astrid |
Gepromoveerde is verpleegkundige (geweest) | |
Universiteit | Rijksuniversiteit Groningen |
Datum promotie | 06/01/2021 |
Promotores | Promotor: prof. dr. P.F. Roodbol. Copromotoren: dr. M.H.G. de Greef & prof. dr. E.J. Finnema |
Linkedin-account | linkedin.com |
Abstract (Engels) | Nursing care in nursing homes |
Abstract (Nederlands) | De afgelopen decennia is de complexiteit van de zorg voor ouderen in verpleeghuizen toegenomen. Tegelijkertijd zijn er zorgen over de kwaliteit daarvan. Tekortkomingen in de zorg worden in verband gebracht met zowel het aantal personeelsleden als de personeelssamenstelling. Echter, wetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen zorgpersoneel en kwaliteitsindicatoren kijkt meestal niet naar wie welke zorg verleent. Aangezien verpleegkundigen en verzorgenden 24-uurs zorg verlenen aan bewoners en derhalve van grote invloed zijn op kwaliteitsindicatoren, had Tuinman als doel van haar proefschrift om deze zorg in kaart te brengen. Een belangrijke bevinding was dat zowel in zorgplannen als in de verleende zorg aan bewoners vooral aandacht was voor fysieke zorgbehoeften. Psychosociale verpleegkundige interventies bijvoorbeeld werden minder vaak genoteerd dan wel uitgevoerd. Dit behoeft aandacht, aangezien verpleeghuizen persoonsgerichte zorg beogen waarbij ook het welbevinden en participeren van bewoners van belang is. Randvoorwaarden die dit kunnen ondersteunen zijn bijvoorbeeld voldoende tijd voor de zorgverlening en scholing van het zorgpersoneel. Aan het laatste kunnen samenwerkingsverbanden met onderwijsinstellingen die opleiden tot de beroepen van verpleegkundige, verzorgende en helpende een bijdrage leveren. Een tweede belangrijke bevinding betrof de onduidelijke taakverdeling tussen zorgpersoneel, met name tussen verpleegkundigen en verzorgenden. Ondanks het verschil in opleiding voerden beiden dezelfde werkzaamheden uit. Wanneer beroepsgroepen worden ingezet op basis van hun specifieke kennis en kunde verbetert dit de kwaliteit van zorg. Momenteel wordt die kwaliteit vooral in kaart gebracht middels vragenlijsten en dossieronderzoek. Observaties van de zorgverlening zouden aanvullend een completer inzicht in en richting geven aan verbetering van de kwaliteit van zorg. |
Proefschrift downloaden (Engels) | Proefschrift-Tuinman-A.pdf |